Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
تجاوز إلى المحتوى الرئيسي
ملخص البحث

يهدف البحث الى التعرف على دور الالعاب الالكترونية فى تحفيز دافعية الممارسة الرياضية للفتاة المصرية من خلال الأبعاد التالية :

1-    التعرف على دوافع ممارسة الألعاب الإلكترونية لدى الفتاة المصرية  .

2-    معرفة إيجابيات ممارسة الألعاب الإلكترونية من وجهة نظر لدى الفتاة المصرية  .

3-    معرفة سلبيات ممارسة الألعاب الإلكترونية من وجهة نظر لدى الفتاة المصرية  .

4-    معرفة معوقات ممارسة الرياضة المنتظمة من وجهة نظر الفتاة المصرية .

واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي الميداني المناسب لأهداف هذه البحث .بلغت عينة  البحث من  (300 ) طالبة من مدارس الادارات التعليمية المختلفة قيد البحث البالغة  الرابعة عشر المتمثلة فى مختلف الادارات التعليمية التابعة لمحافظة القاهرة .

وتوصلت الباحثة الى مجموعة من النتائج المرتبطة بالمحاور الاربعة قيد البحث واوصت الباحثة إيجاد نظام تصنيف للألعاب الإلكترونية على غرار "مجلس تصنيف البرمجيات الترفيهية" Entertainment Software Rating Board  (ESRB)  ليكون مرجع يعنى بتصنيف الألعاب الالكترونية حسب الأعمار وبناء وتضمين عناصر الجذب والإثارة والتشويق - المتضمنة في الألعاب الإلكترونية شائعة الانتشار- في إنتاج ألعاب الكترونية تتوافق مع دين وعادات وتقاليد المجتمعات العربية. والسعى الى إنشاء مركز وطني/قومي على مستوى الوطن العربي لإجراء بحوث ذات صلة بالألعاب الإلكترونية والعمل على إنتاجها بما يتوافق مع عادات وتقاليد المجتمعات العربية.

 

Abstract

The aim of this research is to identify the role of electronic games in stimulating the motivation of the Egyptian girl's sports practice through the following axes:

1 - To identify the motives of electronic games in the Egyptian girl.

2- To know the advantages of playing electronic games from the point of view of the Egyptian girl.

3- Knowing the negative aspects of electronic games from the point of view of the Egyptian girl.

4 - Know the obstacles to regular exercise from the point of view of the Egyptian girl.

      The researcher used the descriptive field approach appropriate to the objectives of this research. The sample of the study came from (300) female students from the different educational departments under study in the 14th year, represented by the various educational departments affiliated to Cairo Governorate.

     The researcher came up with a set of results related to the four axes in question and recommended the creation of a classification system for electronic games such as the Entertainment Software Rating Board (ESRB) to be a reference to the classification of electronic games by age. The elements of attraction, excitement and suspense included in popular electronic games are built into the production of electronic games that conform to the religion, customs and traditions of Arab societies.

And seek to establish a national / national center at the level of the Arab world to conduct research related to electronic games and work to produce them in accordance with the customs and traditions of Arab societies.

 

المجال
التربية البدنية
المؤلف
أ. د.الزهراء رانيا محمد يسرى
الناشر
مجلة علوم الرياضة والتربية البدنية، م3، ع2، ص ص 69- 87، جامعة الملك سعود، الرياض.
سنة النشر
2018
ر.د.م.د
ISSN: ISSN-1658-7669
بلد النشر
Saudi Arabia
اللغة
عربي
ملف البحث
الكلمات المفتاحية
الألعاب الإلكترونية،الممارسة، الفتاة - Electronic games ,Sports Practice , girl
Arabic
تاريخ آخر تحديث : يناير 12, 2023 1:13ص