Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
تجاوز إلى المحتوى الرئيسي
ملخص البحث

This study analyzed the effects of specific warm-ups for use in physical conditioning of high school students. Thirty-four healthy students with an average mean age of 15.44 ± 0.61 years participated in two different types of warm-up programs.The experimental group performed 8 weeks of 10-min dynamic warm-ups using ABC sprint drills dynamic warm-up (DW), and a control group performed 10 min of traditional physical education warm-ups (TW) that used by physical education teachers in the schools. Findings revealed that standing long jump performance by girls was significantly improved using a DW protocol compared with that using a TW protocol (P= 0.00016). There were no significant differences between the 2 warm-up protocols in the standing long jump for boys and 50-m run for boys and girls. This study recommends that dynamic warm-up protocols can increase the performance youth fitness tests, and that dynamic warm-ups using ABC sprints and a combination of specific high-impact sports activities can enhance high and moderate level of physical activity.

 

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى تحليل تأثير استخدام تمارين إحماء محددة على الحالة البدنية لطلاب المرحلة الثانوية ، تكونت عينة البحث من (34) طالباً متوسط أعمارهم (15.44 ± 0.61 سنة) وتم تقسيمهم إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية شاركوا في نوعين مختلفين من برامج تمارين الإحماء ، استغرقت الدراسة ثمانية أسابيع قامت خلالها المجموعة التجريبية باستخدام الاحماء الديناميكي (dynamic warm-ups) واستخدام السرعات القصيرة المستخدمة في تعليم الجري ولمدة عشر دقائق ، بينما استخدمت المجموعة الضابطة الاحماء بالطريقة التقليدية والمتبعة من قبل معلمي التربية البدنية في المدارس. وقد كشفت النتائج أن الأداء في الوثب الطويل من الثبات قد تحسن لدى الفتيات باستخدام طريقة الاحماء الديناميكي مقارنةً باستخدام الاحماء بالطريقة التقليدية(P= 0.00016). ) كما بينت النتائج أنه لم تكن هناك فروقاً ذات دلالة إحصائية بين اسلوبي الاحماء الديناميكي والتقليدي في الوثب الطويل من الثبات لدى البنين ،وعدو (50 م ) لدى البنين والبنات. وتوصي الدراسة بأن استخدام أساليب الاحماء الديناميكي يمكن أن يرفع مستوى الأداء في اختبارات اللياقة البدنية لدى الشباب كما تسهم أساليب الإحماء الديناميكي (المعتمدة على العدو السريع والمقرونة ببعض الأنشطة الرياضية عالية الأداء والتأثير) في تعزيز النشاط البدني ذي المستوى العالي أو المتوسط.

 

المجال
Sports Exercices
المؤلف
Dr. Mansour Naser Alsowayan ,Marco Vinicio Campana Bonilla - د. منصور ناصر الصويان ، د. ماركو فينكو كامبانا بونيلا
الناشر
Journal of Sport Sciences and Physical Education,, Vol. 3, January (1), pp1-7 , king Saud Univ., Riyadh
سنة النشر
2018
ر.د.م.د
ISSN: ISSN-1658-7669
بلد النشر
Saudi Arabia
اللغة
إنجليزي
الكلمات المفتاحية
Physical education, testing, dynamic, protocols, physical conditioning - التربية البدنية، الاختبار، الديناميكية، الاحماء، التكييف
Arabic
تاريخ آخر تحديث : يناير 12, 2023 1:13ص