Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
تجاوز إلى المحتوى الرئيسي
ملخص البحث

هدفت الدراسة إلى وضع قائمة بالفرص التسويقية في الأندية الرياضية، استخدم الباحث المنهج الوصفي لملائمته طبيعة الدراسة اذ تكونت عينة الدراسة من (452) فردا من الكوادر والعاملين في وزارة الشؤون الرياضية ومجالس إدارات الإتحادات والأندية الرياضية ومن العاملين التنفيذيين في الإتحادات والأندية الرياضية والإعلاميين في المجال الرياضي تم اختيارهم بالطريقة العشوائية واختبارها بواسطة استبانة معدة من قبل الباحث تكونت من ( 55 ) فقرة تقيس ثلاث محاور هي: ( محور الطرق والاساليب التسويقية المقترحة في الاندية الرياضية، محور التشريعات والقوانين الخاصة بالإستثمار في الأندية الرياضية، محور أهمية استثمار الشركات في الاندية الرياضية ) وقد استنتج الباحث بعد اجراء التحليل الإحصائي لبيانات العينة إلى ضعف وقلة واختلاف الامكانات التسويقية الموجودة في الاندية الرياضية، وعدم قدرة الأندية على تسويق واستثمار هذه الامكانات، وقد أوصى الباحث على ضرورة وجود دوافع مشجعة ومحفزة على الاستثمار في قطاع الرياضة تبدد مخاوف الشركات ورجال الاعمال من الاستثمار في الاندية الرياضية لأنها من الاستثمارات المربحة.

 

Abstract

This study aims to develop a list of marketing opportunities in sports clubs. The researcher has used the descriptive approach suitable for the nature of the study. The study sample is consisted of (452) members of the cadres and workers in the Ministry of Sports Affairs, the boards of sports associations/clubs, executives in sports associations/clubs, and media professionals in the sports field. They have been selected randomly and tested by administering a questionnaire developed by the researcher. This questionnaire is consisted of (55) items measuring three axes: axis of proposed marketing strategies for some sports clubs, axis of legislation and laws on investment in sports clubs, and axis of the importance of companies investment in sports clubs. After conducting the statistical analysis of the sample data, the researcher has concluded that there is a lack and variety in marketing potential in sports clubs as well as the clubs are unable to market and invest in these potentials. The researcher recommends that the existence of the necessary motivating and encouraging incentives to invest in the sports sector shall dispel the concerns of companies and businessmen to invest in sports clubs because they are a profitable investment.

 

المجال
الإدارة الرياضية والترويحية.
المؤلف
د. أحمد فاروق عبد القادر ، د. مها خميس البلوشي ، أ. فيصل حميد الجهوري
الناشر
مجلة علوم الرياضة والتربية البدنية، م4، ع1، ص ص 21- 37، جامعة الملك سعود، الرياض.
سنة النشر
2018
ر.د.م.د
ISSN: ISSN-1658-7669
بلد النشر
Saudi Arabia
اللغة
عربي
ملف البحث
الكلمات المفتاحية
نموذج مقترح ، التسويق الرياضي ، سلطنة عمان. Proposed marketing, sports marketing, Sultanate of Oman
Arabic
تاريخ آخر تحديث : يناير 12, 2023 1:13ص