هدفت الدراسة إلى وضع نموذج مقترح لتطوير الأداء الإداري للعاملين بالإتحاد العماني لكرة القدم ولتحقيق أغراض الدراسة أستخدم الباحثين المنهج الوصفي، حيث تم بناء إستبانة مكونة من (58) عبارة، وكان مجتمع الدراسة يتكون من (1920) فرداً، في حين تألفت عينة الدراسة من (520) فرداً (أعضاء مجلس إدارة الإتحاد العماني لكرة القدم، أعضاء مجالس الأندية الرياضية، الإداريين العاملين بالإتحاد، الإداريين العاملين بالأندية، الحكام، المدربين، اللاعبين)، توصلت الدراسة إلى أن أفراد العينة يرون على الرغم من وجود خطة قصيرة المدى بالإتحاد، ووجود لوائح خاصة لموارد الإتحاد تتعلق ببدلات السفر والمكافآت والتغذية، وقيام الإتحاد بتوفير أدوات وأجهزة الحاسوب الحديثة، ووضعه لمعايير رقابية مرتبطة بخططه، إلا أن الميزانية السنوية لا تكفي لتنفيذ خطط الإتحاد، ولا يتم تقسيم العمل بالإتحاد على أساس التخصص، ولا يمتلك العاملين بالإتحاد القدرة على تحقيق روح العمل بفريق واحد، ولا يتم معرفة الأخطاء بالسرعة المطلوبة. كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جميع محاور الدراسة في متغير صفة الإنتساب لصالح الإداريين على حساب المنفذون، ولم تظهر أية فروق في متغير المؤهل العلمي لصالح أي من أفراد العينة في جميع المحاور، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جميع محاور الدراسة في متغير سنوات الخبرة تعود لصالح أولئك الذين يمتلكون خبرة (5) سنوات فأقل. وقدمت الدراسة نموذجاً مقترحاً لتطوير الأداء الإداري للعاملين بالإتحاد العماني لكرة القدم في الجوانب الإدارية المختلفة.
The study aimed to introduce a proposed model for the development of administrative performance of the employees at OFA via knowing the reality of administrative performance of the employees at OFA and for achieving the purposes of this study. Descriptive method is implementd by designing a questionnaire of (58) items. The study community consisted of (1920) people. A sample of (520) was represented the members of OFA administrative council, members of athletic clubs’ councils, managers at the association, managers at clubs, referees, coaches, and players.The study results revealed that OFA has short-term plan, and has schedules particularly for the association resources of travel suits and rewards and nutrition. The OFA also provides new computer tools, and puts supervision criterion related to its plans, moreover, the study result showed that the association annual budget is not sufficient to execute its plans, furthermore work at the association is not distributed corresponding to the specialization. This is due to miss leading of the teamwork and the deyed of making right descision. Furthermore, the results showed that there are statistically significance diferent among participant in terms of badge variable, which is in favor of managers at the expense of executers, and in terms of experience years, which is in favor of those who have experience of 5 years or less, however, the results did not show any statistically significance differences among participants in reference to their qualification in all domains.the study present a proposed model for the development of administrative performance of the employees at OFA at all level of administrative department and sections.