هدفت هذه الدراسة التعرف إلى فاعلية توظيف الفيديو التفاعلي لتحسين مهارة الضربة الساحقة في الكرة الطائرة لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة غزة ، ومقدار الفعالية التي يتصف بها الفيديو التفاعلي في تنمية تلك المهارة، واستخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج التجريبي ذو تصميم المجموعتين، وتمثلت عينة الدراسة من (٣٠) طالباً من مدرسة أحمد الشقيري الثانوية (أ) للبنين، تم اختيارهم بطريقة قصدية، وهم الأكثر تميزاً في لعبة الكرة الطائرة لعام (٢٠١٦، ٢٠١٧)، وكانت أداة الدراسة عبارة عن اختبار لمهارة الضربة الساحقة القطرية، وتم تطبيق البرنامج من خلال رؤية الفيديو التفاعلي، وأثبتت النتائج فاعلية الفيديو التفاعلي في تنمية مهارة الضربة الساحقة القطرية حيث بلغت نسبة التحسن (٢٥٫٦٤%) كما يوجد فروق دالة إحصائياً بين متوسط درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على القياس البعدي ولصالح المجموعة التجريبية، ومن أهم التوصيات إجراء المزيد من الدراسات على باقي مهارات الكرة الطائرة والألعاب الفردية والجماعية الأخرى لمعرفة فاعلية الفيديو التفاعلي في التربية الرياضية.
This study aimed at identifying the effectiveness of employing interactive video to develop she shell of smash in volleyball among secondary students in Gaza governorate and the rate of effectiveness related to interactive video in developing this skill.The researcher used the experimental approach with two groups. Also، the sample of the study consisted of (30) students from Ahmed El Shouqery secondary (A) school. The sample was chosen randomly who are the most distinguished in volleyball in (2016 – 2017). The tool of the study was about a test of shell of smash.The program was applied within watching the interactive video. The result showed that the video interactive has effectiveness in developing the shell of smash.The percentage of improvement reached (%25,64). Also، there are statistically significance differences in the mean of experiment group and control group on the post measurement in favor the control group.The researcher recommends to conduct more studies on the rest of other volleyball skills and other individual and group sports to identify the effectiveness of the interactive video in the physical education.