هدف البحث إلى التعرف على مستوى الوعي الصحي لطلاب جامعة ذمار بالجمهورية اليمنية، وتحديد الفروق في مستوى الوعي الصحي تبعاً لمتغيرات التخصص، والمستوى الدراسي، والعمر، واستخدم الباحثان المنهج الوصفي وتكونت عينة البحث من (505) طالب من مختلف كليات جامعة ذمار باليمن، اختيروا بطريقه عشوائية، وطُبقت عليهم استبانة قياس الوعي الصحي والتي تكونت من (38) فقرة، وبعد جمع البيانات عولجت باستخدام البرنامج الاحصائي spss وأظهرت نتائج البحث أن مستوى الوعي الصحي العام لدى أفراد العينة كان عالياً، بمتوسط حسابي (3.64)، وكان أعلى مستوى للوعي الصحي على بعد "القوام" بمتوسط حسابي (3,79) يليه بعد "الصحة العامة" بمتوسط حسابي (3,74)، ثم "النشاط الرياضي" بمتوسط حسابي (3,57)، وأخيراً بعد "التغذية" والذي بلغ متوسطة الحسابي(3,46)، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبعاً لمتغيرات التخصص لصالح التخصصات العلمية، ومتغير المستوى الدراسي لصالح المستوى الأول مقارنة بالثالث والرابع، ولصالح المستوى الخامس مقارنة بالمستوى الرابع، أما متغير العمر فأظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية. وفي ضوء هذه النتائج أوصى الباحثان بضرورة تفعيل دور النشاط الطلابي في الجامعات لإيجاد برامج وأنشطة ذات مضامين صحية، تهدف إلى نشر الوعي الصحي بين أوساط المجتمع الجامعي، والتنسيق والتكامل بين التعليم العالي والصحة والإعلام؛ لتكثيف حملات الوعي الصحي في المجتمع اليمني.
The purpose of the study was to identify the level of health awareness of the students at the University of Thamar in the Republic of Yemen, and to identify the differences in the level of health awareness according to the variables of specialization, level of education and age. The researchers used the descriptive method. The sample of the study was (505) students selected from various faculties of University of Thamar, They selected randomly, and to measure the health awareness, questionnaire which consisted of (38) paragraphs was used. After collection of data the researchers used the statistical program (SPSS). The results of the study declared that the level of public health awareness among the sample was high; the mean was (3.64). The highest level of health awareness on variable of (structure) at the mean of (3.79) followed by variable of (public health) the mean is (3.74), then variable of (sports activity) with mean of (3.57) and finally, the variable of (nutrition), which reached the mean of (3.46). The results also showed that there were significant differences according to the variables of specialization for the scientific disciplines and the variable of the level of educational in favor of first level compared to the third and fourth grade, the fifth level compared to the fourth level. The results showed that no any significant differences. According to the results, the researchers recommended to activate the role of student activity in universities to create health programs and activities aimed at spreading health awareness among the university community and coordinating and integrating with higher education, health and media to intensify health awareness campaigns in Yemeni society.