إن الفكر التربوي القائم على المستوى النظري وطرق التعليم والتعلم التقليدية أصبح غير مجدياً نظراً للعديد من سلبياته, أهمها انخفاض المستوى التحصيلي للطلاب، وهذا ما لاحظه الباحث على طلاب قسم التربية البدنية بجامعة الباحة، ومن ناحية أخرى يعد التعلم المقلوب أحد الاستراتيجيات الحديثة التي تعتمد على استخدام الطالب للتقنيات التعليمية وتوظيفها في عملية تعلمه فهي تعمل على زيادة التفاعل بين المعلم والطالب وبين الطلاب مع بعضهم, كما إنها مشوقة وينادي بها الكثير من التربويين مؤخراً, ووصفت بمستقبل التعليم من طرف العديد من المهتمين بتطوير طرق واستراتيجيات التدريس، وعليه يسعى هذا البحث إلى التعرف على تأثير استخدام استراتيجية التعلم المقلوب على التحصيل وبقاء أثر التعلم لدى طلاب التربية البدنية بجامعة الباحة، تكون مجتمع البحث من جميع طلاب قسم التربية البدنية، كلية التربية جامعة الباحة، والذين يدرسون مقرر الوسائل المعينة في المجال الرياضي، استخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي الذى طبق على مجموعتين، مجموعة تجريبية طبقت عليها استراتيجية التعلم المقلوب والاخرى ضابطة طبقت عليها طريقة التدريس التقليدية ، وبذلك تكون هذا البحث من متغير مستقل واحد هو استخدام استراتيجية التعليم المقلوب، ومتغيران تابعان هما التحصيل الدراسي وبقاء أثر التعلم، وكانت الاداة الاساسية في البحث اختبار التحصيل المعرفي من تصميم الباحث ، وبعد اجراء التجربة وتجميع البيانات ومعالجتها احصائياً أظهرت النتائج، أن استراتيجية التعليم المقلوب لها تأثير إيجابي على التحصيل المعرفي بمستوى عالي في مقرر الوسائل المعينة في المجال الرياضي لدى طلاب التربية البدنية بجامعة الباحة ، كما عملت على بقاء أثر التعلم في مقرر الوسائل المعينة مما يعتبر مؤشر عـلى كفـاءة وجـودة العملية التعلمية، وعليه بوصي الباحث باستخدام استراتيجية التعليم المقلوب كأحد الاستراتيجيات الفعالة في مجال التدريس لترسيخ مبدأ التعلم المتمركز حول الطالب.
The educational thought based on the theoretical level and the methods of traditional teaching and learning has become useless because of many of the disadvantages, the most important low level of achievement for students, and this is what the researcher observed the students of the Department of Physical Education at the University of Baha, On the other hand, inverted learning is one of the modern strategies that rely on the student's use of educational techniques and their employment in the process of learning. It is working to increase the interaction between the teacher and the student and the students with each other. It is interesting and has been advocated by many educators recently, and described the future of education by many who are interested in developing teaching methods and strategies; this research aims at identifying the effect of the use of the Flipped learning strategy on achievement and Permanent Learning of Physical Education Students at Al-Baha University. The research community consists of all students of the Physical Education Department, Faculty of Education Baha University; the study used the Quazi-Experimental approach, which was applied to two groups, one experimental group with the Flipped learning strategy and the other applying the traditional method of teaching. This study consists of one independent variable: the use of Flipped education strategy, and two Dependent variable, educational achievement and Permanent Learning, The main tool in the research was the cognitive achievement test of the researcher's design, after experimentation and data collection and processing was statistically demonstrated, That the strategy of Flipped education has a positive impact on the achievement of knowledge at a high level in the course of means in the field of sports in the students of physical education at the University of Baha, and worked to keep Permanent Learning in the course of certain means, which is an indicator of the efficiency and quality of the learning process, Flipped education as one of the effective strategies in teaching to establish the principle of student-centered learning.