هدفت هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين النمو الحركي والذكاء الحركي لدى أطفال ماقبل المدرسة بمدينة المكلا، واستخدم الباحثان المنهج الوصفي الارتباطي، وقد تكونت عينة الدراسة من (106) طفلاً، تتراوح أعمارهم بين (4-6) سنة، بمدينة المكلا ، في الفصل الدراسي الثاني وللعام الدراسي 2015/ 2016م، تمّ اختيارهم بالطريقة العشوائية المنتظمة، ولتحقيق أهداف الدراسة؛ تمَّ استخدام اختبارات النمو الحركي واختبارات الذكاء الحركي، ولمعالجة البيانات إحصائياً استُخدمت المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، ومعامل ارتباط بيرسون، واختبار التباين.
وقد بينت نتائج الدراسة وجود علاقة بين النمو الحركي والذكاء الحركي لدى أطفال ماقبل المدرسة بمدينة المكلا ، ولايوجد أي دلالة معنوية في النمو الحركي والذكاء الحركي باختلاف الروضة.
<p>This study aims to know the relationship between kinetic growth and kinetic intelligence in preschool children in Mukalla city. The researchers used descriptive method in one of its elements namely comparative causal studies (semi- experimental). The study sample is formed of (106) children aged between (4-6) years in Mukalla City. In second semester of 2015-2016 school year, they have been selected in regular random method. And to achieve the study objectives, kinetic growth and kinetic intelligence tests have been used. And to analyze the data statically, Mathematical averages, Standard Deviations, Pearson Correlation Coefficient, Mathematical Averages, Standard Deviations, Pearson Correlation Coefficient, Multivariate Test and Multivariate Test have been used.</p>
<p dir="ltr">The study results have shown that there is a relationship between kinetic growth and kinetic intelligence in preschool children in Mukalla City and there is no significant evidence in kinetic growth and kinetic intelligence when school is different.</p>