هدف هذا البحث إلى معرفة فعالية بعض استراتيجيات التدريس الحديثة في تنمية بعض قدرات المجال النفس حركي لدى التلاميذ (9-10) سنوات حيث افترضنا استخدام استراتيجيات التدريس يساهم في تنمية بعض قدرات المجال النفس حركي، حيث شملت عينة البحث على 30 تلميذ من التعليم الابتدائي وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية، واستخدما اختبارات عدو 25م من الحركة، اختبار القفز المتعدد ل 10 خطوات، الوثب العريض من الثبات، ثني الجدع من وضع الجلوس، الجري المتعرج، الجري بين القائمين)، تم التوصل إلى أن استخدام استراتيجيات التدريس الحديثة يساهم في تنمية بعض قدرات المجال النفس حركي ومنه نوصي: بضرورة تطوير استراتيجيات تعليم مناسبة لتنمية القدرات البدنية والحركية، تساعد على إثراء تعلم التلاميذ، مع وضع برامج تعليمية مرنة من شأنها تلبية احتياجات التلاميذ وضرورة تطبيق إستراتيجية التدريس باللعب لزيادة وعي التلاميذ بذاتهم ومهارات التعلم الذاتي لتنمية قدراتهم في مختلف الأنشطة الرياضية.
The aim of this research on the effectiveness of some modern teaching strategies in the development of some of the self-kinesthetic field capacities among students (9-10 years), where the use of teaching strategies Which contribute to the development of some of the auto-dynamic field capabilities, where the research sample included 30 primary school students were randomly selected and used the enemy's 25 m motion tests, test several jumps 10 steps, Jumping general stability, bending the lame, sitting position, winding stroke, running between the existing), it was concluded that the use of modern teaching strategies that contribute to the development of some of the The region's ability to stir the soul and what we recommend: the need to develop appropriate for the development of physical and motor capabilities teaching strategies, contribute to enrich students' learning, with flexible educational programs that meet the Needs of students and the need to apply the teaching strategy to play to increase student awareness in themselves and self-learning skills to develop their skills in various sports activities.