هدفت هذه الدراسة إلى قياس مستوى الفروق بالمهارات الحركية بين طلاب الإعاقة الفكرية بمدارس الدمج والمدارس الخاصة، حيث استخدم الباحث المنهج التجريبي على مجتمع الدراسة الذي اشتمل على عدد (20) طالب من مدرسة ابتدائية عامة تطبق نظام الدمج وعدد (20) طالب من مدرسة خاصة. وقد تم تطبيق اختبار المهارات الحركية الكبيرة TGMD-2 لقياس مستوى الفروق الفردية بين المجموعتين.أهم نتائج الدراسة أشارت إلى وجود فروق في مستوى الأداء الحركي في بعض المهارات الحركية لصالح طلاب الإعاقة الفكرية بمدارس الدمج. وقد ركزت أهم التوصيات على ضرورة دمج طلاب ذوي الإعاقة الفكرية (القابلين للتعلم) بدروس التربية البدنية العامة لما لذلك من تأثيرات إيجابيه على المستوى النفسي والاجتماعي والتعليمي.
The purpose of the present study was to compare the level of motor skills among students with intellectual disabilities in public schools and private schools in Saudi Arabia. The study participants were 20 students with intellectual disabilities who attending public primary schools and 20 students with intellectual disabilities who attending primary private schools. Motor skill abilities were assessed by using the second version of the TGMD-2 test. Data were analyzed with SPSS by using t test. Significant differences in motor skills were found. The students with intellectual disabilities in private schools showed poorer motor skills than their peers who enrolled in public schools.